Aanmelding en vergoedingen

Hoe je terecht kunt komen op de Oases

Hieronder kun je lezen hoe de verwijzing en vergoeding gaat. Misschien staat je hoofd er niet naar, vind je allemaal ingewikkeld, is lezen niet zo jouw ding, of overleg je het gewoon liever met Oases. Dat mag hoor, je kunt dan mailen of bellen. We helpen je graag. 0641251759 of info@stichtingoases.nl

Tip: Bel of mail ons voordat je gaat kijken of je kunt aanmelden, want het kan soms zo zijn dat we geen plek hebben.

De Oases voldoet aan de kwaliteitseisen voor jeugdhulp en hulp vanuit de WMO.  En heeft daarvoor contracten met meerdere gemeentes in Overijssel. Ze levert altijd maatwerk en richt zich op wat jij nodig hebt.

Om bij de Oases te kunnen komen heb je een verwijzer nodig (huisarts, hulpverlener, je gezinsvoogd, iemand van het wijkteam, of zoals het hier in Ommen en Hardenberg heet; ‘Samen Doen’).  Vaak bekijkt deze verwijzer samen met jou en de Oases wat er op welke manier nodig is en zo komen we tot maatwerk voor jouw situatie. Wanneer er vervolgens een indicatie is of aangevraagd wordt, de gemeente (WMO of jeugd) dus vind dat jij recht hebt op zorg die Oases kan bieden en er ook plek is, spreken we af wanneer je komt en plannen we een gesprek over de duur en de invulling van je verblijf. We hebben het dan over je wensen/verwachtingen en doelen van jouw verblijf en maken daarvoor een gezamenlijk plan. In bijzondere gevallen, waar om particulier gebruik van pauze en herstel bij Oases gevraagd wordt of via een PGB de bekostiging loopt, kan contact met Oases opgenomen worden en kijken we samen wat er mogelijk is. Bellen kan ook 0529-232677 of 0641251759

Jouw verblijf op de Oases wordt vergoedt door de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar. Waar de zorg aangevraagd moet worden is afhankelijk van jouw situatie en jouw hulpvragen.  Je kunt onder jeugdzorg vallen of onder de WMO of WLZ, ook regelingen via de zorgverzekeraar kunnen mogelijk zijn. Per situatie en indicatie, maar ook per gemeente werkt dit allemaal verschillend en zijn er verschillende procedures.

Heb je vragen over welke hulp bij Oases mogelijk is, of woon je in een gemeente waar Oases geen contract mee heeft neem dan gerust contact met ons op. Bellen mag ook 0641251759. Een vrijblijvende kennismaking is dan ook vaak een mogelijkheid. We hebben meegemaakt dat gemeenten soms ook regelingen, of oplossingen hebben waardoor toch iets mogelijk kan zijn.

De Oases heeft WMO-jeugd contracten met de 14 Twentse gemeenten en de gemeente Hardenberg en Ommen. Jij of je hulpverlener kunnen contact opnemen met de lokale toegang (vaak wijkteams) voor verwijzing. Daar kijken ze dan of zij ook vinden dat je hulp vanuit de WMO nodig hebt en welke hulp dat zou moeten zijn. Vervolgens kun je aangeven dat je die hulp van de Oases wilt en krijgt de Oases daarvoor de opdracht. Val je nog onder  jeugd (jonger dan 18, of verlengde jeugdzorg) is een verwijzing van je huisarts of instantie jeugdzorg (jeugdhulpverlener) voldoende voor vergoeding uit de WMO.

De gemeenten met WMO/jeugd vergoeding voor Oases en hun contactgegevens zijn:

Hieronder de contactgegevens van de lokale toegang van alle Twentse gemeenten:

Almelo
E-mail: info@oldenzaal.nl
Website: www.oldenzaal.nl/maatschappelijkplein
Enschede
Elke wijk heeft een eigen wijkteam met inloopspreekuur
Telefoon: 053 – 481 7900
Website: www.enschede.nl/ondersteuning