Menu Sluiten

Naasten van mensen met kanker en andere levensbedreigende ziektes

Stichting Oases heeft speciale aandacht voor de naasten.

Want wie jou lief is, heeft jouw medeleven en ook jouw zorg. Een beangstigende levensbedreigende ziekte, zoals kanker, heb je samen en is voor beiden zwaar. Als naaste heb je dan vaak vooral aandacht voor je lief, cijfer je jezelf weg en hol je jezelf gemakkelijk voorbij. Kitty, oprichter van Stichting Oases, weet dat als geen ander. Ook zij had kanker en was naaste.

“Het is veel meer dan zorgen voor, het is vooral zorgen maken over….. “

De Oases wil je steunen in de zorg om je zieke lief en je helpen ook goed voor jezelf blijven zorgen. Want je bent onmisbaar en belangrijk voor je zieke lief.

Bij de Oase in Stegeren (gemeente Ommen) kun je op adem en in je kracht  komen. Je vind er steun, begrip en tips in een natuurlijke, warme en huiselijke omgeving, met aandacht passend bij jou persoonlijke behoefte.

Belangstelling? Je bent welkom!

Klik op 1 van de opties hieronder voor meer informatie en de activiteiten-kalender.

LOTGENOTENCONTACT                                   THEMADAGEN                                       WORKSHOPS

Ben je partner, ouder, volwassen kind, familie of vriend(in) van een lief met kanker?

Oases heeft een speciale site ontwikkeld, waar je, steun, hulp en tips kunt vinden. Kijk op

www.alskankerjeliefis.stichtingoases.nl

Meer lezen over de visie van Oases op hoe het is om een naaste van een lief met kanker of andere levensbedreigende te ziekte KLIK HIER

Wil je je ook inzetten voor de naasten KLIK HIER

Actueel nieuws:

Klik op de links hieronder:

• Laten we wat terug doen, Kankerpatiënten geven voor en om hun naasten!

• Samenloop voor Hoop Ommen, Maak kennis met Oases bij de samenloop voor hoop in Ommen!

• Als kanker je lief is, informatieve site voor steun en informatie voor het zijn van een naaste van een lief met kanker.

Oudere nieuwsberichten zien?  KLIK HIER

Waarom naasten?

Mantelzorgers zijn één van de risicogroepen voor het ontwikkelen van een depressie. Cijfers over overbelaste mantelzorgers nemen toe. Mantelzorgers van een levensbedreigend zieke als kanker ontwikkelen zelfs evenveel ernstige psychische problemen, zoals depressie en angststoornissen als de patiënten zelf. Ze dragen een zware emotionele last. Ze ervaren machteloosheid en angst om hun dierbare te moeten zien lijden of te moeten gaan verliezen.  Ze steken al hun energie in het zorgen voor hun dierbare, gaan gemakkelijk over eigen grenzen en raken zo overbelast .

De Oases richt zich daarbij op de emotionele kant van het hebben van een lief met een levensbedreigende ziekte. Ze heeft vooral veel kennis over het zijn van een naaste van iemand met kanker en wat dit met jou en jullie relatie kan doen. In de kern is dit niet anders dan elke andere levensbedreigende ziekte. Het medische verhaal zal verschillen, de mogelijkheden en het verloop. Maar de zorg en de zorgen zijn in de basis het zelfde. Je zorgen maken om je lief, de wil om zo goed mogelijk te steunen en te helpen en vaak, soms na een tijdje, het machteloze gevoel meer te willen kunnen dan je kunt.